dimecres, 22 de setembre del 2010

23. Un model de ciutat, una ciutat modèlica

Roses necessita urgentment un model de ciutat. Ja no tenen sentit accions puntuals que solucionin puntualment aspectes parcials de la nostra vila i que, encara que estiguessin ben dissenyades, només resoldrien parcialment el problema general.

Amb aquest model, tots els elements dels quals ha de compondre's una ciutat ideal (i ideal no vol dir impossible sinó la millor possible) es dissenyarien relacionats uns amb altres perquè deixin de ser arranjaments localitzats i es vegin com a parts d'un tot anomenat Roses.

A la vegada, hauria d'existir un programa general aplicat al territori doncs la relació amb l'exterior és essencial en el desenvolupament d'una ciutat. Vaig a centrar-me en els aspectes urbans que no urbanístics doncs el nou POUM acaba de ser aprovat. Tampoc inclouré els aspectes socials sinó que em cenyiré a la trama física, les infraestructures, que els uneix i relaciona.

Quant a aquesta trama, el programa hauria d'abastar, com a mínim:

• Accessos clars, ben definits i que informin clarament de les opcions a seguir (com els panells electrònics informatius de Montse Mindan i Thomas Spieker a la proposta L’aparcament davant mar).

• Circulacions perimetrals ràpides que permetin les connexions amb Canyelles, Puig Rom, Mas Buscà, Mas Fumats, Mas Oliva, Mas Matas, Cala Montjoi, etc. sense congestionar el trànsit intern.

• Circulacions internes de vehicles, poques i fluides. Reduir les vies de comunicació ràpida, però fer-les molt efectives connectades clarament amb les vies de l'apartat anterior. Connexió directa amb els:

• Aparcaments públics urbans, repartits convenientment perquè les distàncies a peu des d'ells satisfacin les conveniències dels comerços i els residents. El nombre de places haurà de correspondre a una previsió de necessitat i no limitar-se a l'aprofitament de llocs adequats.

• Aparcament general dissuasori, com defensava Juanjo Viñuela, en l'accés de Roses combinat amb un:

• Transport urbà sostenible i gairebé continuat per a ús efectiu de visitants i residents.

• Potenciació de l'ús per als vianants de la major part dels carrers del casc urbà amb les lògiques excepcions de veïns i serveis.

• Creació planificada d'espais verds, de jocs, estar i passeig, sense oblidar-se que els gossos també passegen.

• Potenciació de l'ús de la bicicleta compatibilitzant-la amb l'ús per als vianants.

Amb un model definit de ciutat qualsevol acció urbana no serà una acció puntual i solitària sinó que haurà de supeditar-se al programa general perquè el seu disseny formi part d'un tot prèviament establert.

Tot això per fer de Roses una ciutat més tranquil•la, més confortable, més funcional, més maca i amb una major mobilitat repartida no depenent exclusivament del cotxe i en la que les persones majors, les de mobilitat reduïda i els nens, tothom, se sentin més segurs.

Per fer de Roses un exemple de ciutat atractiva pels de fora i per als residents. Que els visitants que vénen circumstancialment trobin motius per fer-ho de forma continuada. El caos actual a l'estiu espanta al més valent.

La resta, l'atractiu turístic que tant desitgem com a cura dels nostres mals econòmics vindrà com a conseqüència de la qualitat resultant d'un bon model de ciutat ja que els elements geogràfics i culturals ja els tenim així com la capacitat d'augmentar-los i valorar-los.

Els aspectes turístics, socials, educatius i sanitaris no són menys importants però primer cal satisfer la gana d'un famolenc abans de donar-li un llibre doncs en cas contrari aquest llibre no serà útil per al seu esperit.

Però para tot això es necessita que tots els partits polítics, sense distinció de colors, i tots els ciutadans se sentin involucrats i participin com van participar els seus homòlegs a Barcelona 92.

Preu? L’útil és barat i és car l'inservible.

Juanjo Albors
Associació Ciutadana per a la Participació
roses.acp@gmail.com

CLIQUEU AQUÍ PER ESCRIURE I VEURE ELS COMENTARIS (3)

3 comentaris:

  1. Bon dia,

    El model de ciutat hauria de quedar reflectit en el POUM,

    Per mi la pregunta seria … quines estratègies proposa aquest per resoldre o millorar les mancances que planteges ?.

    A part del tema de senyalització dels accessos, tots els altres haurien de ser tractats en el document.

    No el conec prou com per poder-ne fer una valoració, o tenir-ne una opinió acurada dels encerts i mancances.

    Del que escrius només una coseta.

    Creació planifcada d’espais públics…. que el gossos també passegen.

    Estaria bé que també es tingués clar que els nens volen, necessiten, jugar a pilota.

    També seria interessant que es tingués en compte el que plantejaves en propostes anteriors referent a la supressió de tots els punts negres de barreres arquitectòniques i accessibilitat detectats.


    Salut,


    Dani.

    ResponElimina
  2. Benvolgut Dani, permet-me que no comenti res del POUM doncs per haver estat aquest promogut pel govern municipal, qualsevol valoració podria entendre's en contra d'aquest govern. Atès que l'ACP pretén ser apartidista evitaré judicis partidistes.
    Però sí, crec que tots aquests punts generals del model urbà haurien d'estar considerats.
    La necessitat de jugar dels nens ja la contemplem en la proposta anterior amb aquest preciós cartell: “Perdonin la molèstia, estem jugant per a vostès”
    Respecte als punts negres de barreres arquitectòniques i accessibilitat considero que són com les faltes d'ortografia en un text. En qualsevol planejament i en qualsevol obra pública dignes haurien d'estar exclosos. El mateix podria dir-se de la sostenibilitat de la qual ja parlàvem en la proposta 19. Roses sostenible.
    Gràcies per la teva sempre valuosa col·laboració.

    ResponElimina
  3. Entenc el que dius sobre fer-ne una valoració.

    Però crec d'interés públic doncs que expliquin resumidament com el POUM, afronta aquestes necessitats que planteges, i si hi ha terminis, voluntat, prioritats... és a dir a part del projecte si hi ha voluntat política, pressupost, i calendari per portar-lo a terme.
    I si es viable o no.

    Resumint informació als rosincs del model de ciutat, no amb paraules sovint buides de discurs políticament correcte, sino amb fets.

    Gràcies pels compliments però no calen, sou vosaltres els que els mereixeu.

    ResponElimina