dimecres, 2 de juny del 2010

Tres propostes més (5-6-7)


Les propostes d'aquesta pàgina tenen en comú el trànsit i la seguretat de les persones.
Podeu clicar sobre les imatges per agrandir-les i Ctrl+ per agrandir-les encara més


5. El semàfor del carrer Lluis Companys

En la trobada del carrer Lluís Companys amb l'avinguda Rhode existeix un senyal obligatori de gir a la dreta per als conductors. El sentit comú ens diu que el nombre de conductors que voldrien girar a l’esquerra és superior al dels que ja desitgen girar a la dreta doncs aquesta direcció és possible des de diversos llocs anteriors a aquest encreuament i en canvi no hi ha cap altra possibilitat de girar a l'esquerra des del centre de Roses, màxim després d'ésser anul•lat l'anterior accés a l'aparcament de davant mar des del carrer La Llotja.
Fa molt temps, més d'un any, crec, Carolina Tomas va fer una proposta que em va semblar molt intel•ligent doncs recuperava l'anterior gir a l'esquerra que, a més a més, evitaria el trànsit suplementari i innecessari per la rotonda de Turisme.

Crec que ajudar a solucionar aquest problema és un dels objectius de la nostra associació. Possiblement hi hagi algun error en el nostre plantejament, però si no ho exposem no podrem saber-ho i si no hi ha cap error greu subsanable i pot realitzar-se, podríem evitar-nos aquests pals del centre de la calçada de l'avinguda Rhode del tipus dels que han proliferat últimament en la nostra ciutat com si aquesta fos una ciutat feta per a nens petits desobedients.

Per cert, em contava un regidor de l'Ajuntament, que són freqüents els casos de conductors de cotxe que decideixen saltar-se aquest senyal obligatori i envaïxen el carril dret en direcció prohibida i conductors de moto, amb més freqüència, que decideixen saltar-se aquest senyal obligatori creuant entre aquests pals. Si aquesta acció és tan repetida, caldria preguntar-se si en lloc de criticar la infracció, que és certa, no hauríem de buscar solucions més lògiques que la impedeixin.


Aquesta proposta tot i ser gestada per l’associació ACP roses, representa el sentir i opinió general de molts ciutadans amb els quals hem parlat.

Juanjo Albors i Carolina Tomas
Associació Ciutadana per a la Participació
roses.acp@gmail.com


6. Obstacles als carrers

La nostra proposta es reduir al màxim el nombre de “esquenes d’ase”, balises, pals i blocs de formigó dels nostres carrers. En el carrer Puig Rom hi ha un obstacle cada 20 m. O falten en altres carrers o sobren en aquest.

En general, a les ciutats ben dissenyades no existeixen tants obstacles. Com deiem a la proposta anterior, la idea que oferim al visitant és la d'un poble de nens maleducats que només sabem comportar-nos bé amb aquests elements.

Igual que en el cas de la nostra proposta anterior, la dels “pals” de la cruïlla del carrer Lluis Companys, sabem que molts motoristes ignoren aquests obstacles i més d'un ciclista confessa que en el carrer Puig Rom ocupa la zona corresponent als vianants, infraccions totes elles provocades per una reglamentació mancada de sentit comú.

En un sola cruïlla, la del carrer Peralada amb el carrer Nou, corresponent a l’ultima foto, existeixen 34 “pals”.



Aquesta proposta, tot i ser gestada per l’ Associació ACP, representa el sentir i opinió general de molts ciutadans amb els quals hem parlat.

Juanjo Albors i Anna Ribera
Associació Ciutadana per a la Participació
roses.acp@gmail.com


7. Les “tatxes” (tachuelas) del Passeig Marítim

Proposem suprimir i desmuntar les “tatxes” (tachuelas) indicatives d’un presumpte carril bici col•locades en el Passeig Marítim doncs no serveixen per a la seva fi prevista i són origen d'accidents des del primer dia de la seva col•locació.
Quant a la seva fi prevista, voldria assenyalar que quan vam dissenyar el Passeig Marítim el tema de les bicicletes va ser objecte d'estudi específic. Vàrem considerar que en aquest Passeig el vianant tenia total preferència i els ciclistes havien de sotmetre's a aquesta preferència no actuant com corredors sinó com passejants. Establir qualsevol tipus de línia especial pot crear un major abús de velocitat, i per tant de perill, per part dels ciclistes. Un corredor de fúting, si no és prudent en aquest recorregut, pot també atropellar fàcilment a un nen despistat. Però la saviesa popular dels ciclistes ja ha decidit ignorar (fotos 1 i 2) aquestes “tatxes” de les quals només queda el seu perill pels possibles entrebancs.

Aquesta proposta, tot i ser gestada per l’ Associació ACP, representa el sentir i opinió general de molts ciutadans, vianants i ciclistes, amb els quals hem parlat. (molts encara no s’han adonat de l’existència d’aquestes “tatxes”)

Juanjo Albors
Associació Ciutadana per a la Participació
roses.acp@gmail.com

3 comentaris:

  1. Hola a tothom,
    Estic completament d'acord en treure les "esquenes d'ase" del carrer Puig Rom. Si es va en cotxe, encara, però passar per aquest carrer en bicicleta o moto és un drama.
    Els pals, per contra, tot i reconèixer que n'hi ha molts, crec que són necessaris ja que eviten els "m'aturo només un moment" tot i saber que no es pot aparcar, deixant sempre lliure l'accés pels vianants.
    Montse

    ResponElimina
  2. És el problema de sempre, Montse: fins on han d'arribar les limitacions físiques per a obligar-nos a fer el que hem de fer o per a impedir-nos fer el que no hem de fer?.
    Però una cosa sí em sembla clara i és la comparança amb el que ocorre en altres ciutats doncs dono per fet que els ciutadans de Roses, a pesar de la tramuntana, no som més incivilitzats que els ciutadans de la resta del món. T'imagines els carrers de l'Eixample de Barcelona plens de pals que impedeixin aparcar o amb “esquenes d’ase” cada 20 m?
    Perquè mal ens aniria veure que aquesta es una bona manera de fer complir la llei però encara és pitjor que ens acostumem a aquesta solució com a única per a comportarnos cívicament.
    Quan viatgem, veurem que algunes ciutats tracten als seus ciutadans i visitants com a adults i altres com a nens, què preferim?
    Però el que és segur és que aquesta proliferació actualment existent d'obstacles de tot tipus dóna una imatge molt penosa davant els nostres visitants que se sorprenen de veure el que nosaltres, desgraciadament, ens hem acostumat a trobar.
    Gràcies Montse per visitar-nos

    ResponElimina
  3. Un tècnic municipal03 de juny, 2010 21:25

    ... Però no d’aquest Ajuntament.
    He estudiat el problema dels “Elements físics reductors de velocitat” per necessitats del meu càrrec i vull informar que aquest tema ha estat àmpliament considerat per la Generalitat des de fa ja alguns anys.
    En dos dossiers tècnics elaborats pel Servei Català de Trànsit s'especifica que els elements reductors de velocitat tenen beneficis indubtables per la moderació de la velocitat el que suposa una millora de la seguretat viària. Però també adverteix dels problemes que comporten:
    -Descomfort al conductor que pot arribar a dolor en les persones que pateixen problemes de salut relacionats amb el mal d’esquena, intervencions quirúrgiques a la zona de l’abdomen o situacions similars.
    -Es redueix el temps de resposta dels vehicles d’emergència com ambulàncies, policia o bombers.
    -Poden causar danys al sistema de suspensió, amortiment i baixos dels vehicles.
    -Segons el tipus del reductor poden provocar un soroll addicional al del trànsit rodat.
    Segons aquest dossier oficial: “Per tot això, es recomana implantar aquests elements amb extrema prudència i respectant un conjunt de regles ...”
    I les regles que s’han de respectar són de dos tipus: el seu emplaçament i les seves característiques físiques. I aquí he de dir que,cap dels elements del tipus esquenes d’ase col.locats a Roses compleix amb les recomanacions del Servei Català de Trànsit.
    Les esquenes d’ase han de tenir 4 m de recorregut mínim enlloc d'aquests escassos 3m (els de formigó) o 1 m els prefabricats de plàstic. Hi ha altre model de reductor de velocitat denominat “Pas de vianants de ressalt” del tipus del col•locat enfront del CAP i el situat en el carrer Puigrom travessant la Riera Ginjolers. Aquí les dimensions exigides són encara majors doncs s'especifica un mínim de 4.50 m de longitud de recorregut.
    Cap d’aquestes opcions és admissible en:
    -Vies utilitzades per línies de transport públic (cas de la Gran Via i Avinguda Rhode)
    -Vies de servei d’un centre d’urgència (CAP, bombers, policia)
    -Víes amb pendent superior al 4%
    -Als primers 200 m després del senyal d’entrada en aglomeració.
    -A 40 m, abans o després, dels revolts de radi inferior a 200 m
    -A 25 m, abans o després, dels ponts.
    A les cruïlles i als accessos de zones residencials es limita l’ús de l’esquena d’ase en benefici del pas de vianants ressaltat.

    A les conclusions d’aquest dossier es diu:
    “Al llarg d’aquests últims anys s’ha anat implantant al mercat un conjunt de reductors de velocitat prefabricats de dubtosa eficàcia, que són assimilables a miniesquenes d’ase. Aquest elements són particularment perillosos per als vehicles de dues rodes i, a més, la seva geometria contundent genera molèsties tant als veïns pel soroll, com als conductors per l’excés de balanceig. A més, la seva col.locació, fora del context d’un projecte de moderació, fa que en alguns casos aquests elements resultin més perillosos que útils”
    No són paraules meves, són del director del Servei Català de Trànsit i aquests elements que aquest Servei critica son els que inunden el carrers de Roses.

    http://www.gencat.cat/transit/pdf/doss_tec/doss_tec_10.pdf
    http://www.gencat.cat/transit/pdf/doss_tec/doss_tec_22.pdf

    ResponElimina